Malaysia kembali mendakwa bahawa salah satu seni Indonesia adalah berasal dari negaranya. Walaupun beberapa lalu warga Bali telah kecewa dengan Malaysia kerana Malaysia berani mendakwa bahawa tari Pendet adalah berasal dari negara Malaysia, namun tetap saja Malaysia kembali melakukan hal yang sama iaitu dengan mendakwa lagi seni tortor sebagai tarian asal Malaysia walau yang sebenarnya adalah tarian khas khusus batak yang biasa di gunakan untuk acara adat istiadat di Sumatera Utara.

Malaysia adalah salah satu negara maju, bahkan boleh di katakan jauh lebih maju dari Indonesia. Tetapi kenapa Malaysia masih saja serakah dan tanpa rasa malu berani mendakwa tortor berasal dari Malaysia? Apakah Malaysia sudah tidak mempunyai idea cemerlang dan tidak kreatif lagi untuk mencipta seni sendiri sehingga Malaysia harus selalu mendakwa seni orang lain sebagai seni miliknya? Sampai bilakah Malaysia akan selalu mendakwa seni Indonesia sebagai seni asal negaranya? Bagaimana perasaan Malaysia kalau negara lain menuntut karya Malaysia atau adat istiadat Malaysia adalah milik negara-negara lain? Pernahkah Malaysia berfikir apa beza seni yang khusus untuk adat istiadat dengan seni yang hanya untuk menarik pelancong pelancong? Apakah tujuan Malaysia selalu mendakwa seni Indonesia sebagai seni mereka? Apakah Malaysia selalu mendakwa seni Indonesia hanya untuk menarik pelancong pelancong agar masuk dan bercuti di negaranya?

Apakah tindakan para pmpinan Indonesia menanggapi isu Malaysia mendakwa tarian tortor adalah asal negaranya? Akankah Indonesia berdiam diri dengan dakwaan tersebut? Apakah Malaysia akan tetap mempertahankan kenyataan tentang tuntutan tersebut? Bilakah Malaysia akan berhenti mendakwa milik orang lan sebagai milik mereka? Bilakah Malaysia akan merasa malu dengan menyatakan seni seni Indonesia adalah seni mereka? Akankah Malaysia kembali membela diri dengan menyatakan bahawa Malaysia tidak pernah mendakwa tarian tortor sebagai tarian asal negara mereka seperti saat Malaysia mendakwa Taian Pendet adalah tarian mereka dan berkeras mengatakan bahawa mereka tidak pernah mendakwa hal tersebut?

Comments

comments